رایانش سبز

رایانش سبز یا Green Computing چیست؟

رایانش سبز (Green Computing) به تحقیقات و اقداماتی اطلاق می‌شود که در تلاش هستند امور مرتبط با رایانه‌ها و فناوری اطلاعات را به گونه‌ای محقق سازند که با محیط زیست سازگار باشد و آسیب‌های وارد بر محیط ناشی از به کارگیری فناوری‌های رایانه‌ای را کاهش دهند. فناوری اطلاعات سبز (Green IT) اصطلاح رایج دیگری است که به عنوان معادلی برای رایانش سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاهش استفاده از مواد خطرناک در تولید سخت افزارها، قابل بازیافت بودن و افزایش طول عمر مفید قطعات، بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌های رایانه‌ای، کاهش گرمای ناشی از رایانش و … از جمله اهداف مهم Green Computing به شمار می‌رود که بازه گسترده‌ای از ابزارها و سیستم‌ها از دستگاه‌های همراه (نظیر گوشی‌های هوشمند) گرفته تا رایانه‌های رومیزی و حتی مراکز بزرگ نگه‌داری و پردازش داده‌ها را در برمی‌گیرد.

 

 همراه با گسترش استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و به طبع آن افزایش اثرات محیطی ناشی از این سیستم‌ها (نظیر گرمای تولیدی، انرژی مصرفی و گازهای گلخانه‌ای)، نیاز به اتخاذ سیاست‌های دوستدار محیط زیست و رایانش سبز را بیش از پیش نمایان ساخته است.

جالب است بدانید رایانش سبز تنها روی سیستم‌های کامپیوتری یا سخت‌افزارها تمرکز نمی‌کند. به عنوان مثال در مراکز داده باید علاوه بر سیستم‌های رایانه‌ای، عواملی نظیر مناسب بودن و بهینه بودن شرایط محیطی مرکز داده و سیستم‌های خنک کننده نیز درنظر گرفته شود. به علاوه از نظر نرم‌افزاری نیز الگوریتم‌ها باید به شکلی بهینه باشند که نیازمند منابع رایانه‌ای کمتری باشند و به این ترتیب از نظر مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود. برای نمونه استفاده از الگوریتم‌های جستجوی سریعتر علاوه بر اینکه کارایی یک نرم‌افزار را افزایش می‌دهد هم‌راستا با اهداف رایانش سبز نیز خواهد بود.

مدیریت مصرف انرژی در سیستم‌عامل‌های مختلف نیز با اقداماتی از قبیل خاموش کردن و کاهش نور صفحه نمایش در صورت عدم استفاده از رایانه، قرار دادن سیستم در حالت خواب و هایبرنیشن به کمک محیط زیست می‌آید. استفاده از درایوهای حالت جامد نیز در مقایسه با هارددیسک‌ها به دلیل نداشتن قطعات متحرک می‌تواند علاوه بر کارایی بالاتر، از طریق کاهش مصرف انرژی مفید واقع شود.

افزون بر این، فناوری‌های مدرن به کار رفته در پردازنده‌ها می‌تواند با مدیریت صحیح هسته‌ها ضمن کاهش مصرف انرژی منجر به کاهش گرمای تولیدی شود. در حوزه‌ی نمایشگرها نیز نمایشگرهای LED در مقایسه با LCD ها و مانیتورهای CRT از نظر بهینگی مصرف انرژی عملکردی سازگارتر با محیط زیست دارند. رایانش ابری نیز از دیگر رویکردهایی به شمار می‌رود که با کاهش مصرف منابع و به اشتراک‌گذاری منابع رایانه‌ای متناسب با نیاز کاربران و همچنین کاهش مصرف انرژی همواره به عنوان عنصری مهم در Green Computing مورد توجه قرار می‌گیرد.

منبع:techdic.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد